אקטיק – מידע, תופעות לוואי, התמכרות

אקטיק

אקטיק (Actiq) היא תרופה לשיכוך כאבים המבוססת על פנטניל, הנחשב לחומר אופיאטי רב עוצמה. שימושה העיקרי בארץ הוא לטיפול בכאב מתפרץ בקרב חולי סרטן. בצה"ל, תרופת אקטיק ניתנת לטיפול בכאבים חזקים כתוצאה מטראומה. התרופה נמכרת בתור סוכריית אקטיק.

תרופת אקטיק מכוסה ע"י סל הבריאות לכלל החולים האונקולוגים. המוצר מיוצר על ידי חברת "ספלון", וקיימת במינונים שונים (מיקרוגרמים): 200, 400, 600, 800, 1200 ו–1600 מק"ג.

תופעות הלוואי של אקטיק

סוכריית אקטיק, שהיא למעשה טבליה דחוסה על מקל, המגיעה בטעם פטל עדין, נספגת דרך ריריות הפה במהירות ומגיעה תוך דקות בודדות לקולטני האופיאטים במוח. צורת נטילה זו מאפשרת שיכוך מהיר של הכאב.

בדומה לחומרים אופיאטים אחרים, תופעות הלוואי של אקטיק עלולות לכלול עייפות, סחרחורות, בחילות, עצירות וכמובן תלות.
במידה והן אינן מטופלות, תופעות אלו עלולות להיות מסוכנות, אך לעיתים הן חולפות או פוחתות בעוצמתן לאחר זמן מה. חשוב להתייעץ עם רופא כאשר חווים תופעות לוואי כתוצאה משימוש בתרופה זו.

התמכרות לאקטיק

אופיאטים הם חומרים ממכרים מאוד ולכן מטופלים רבים מפתחים תלות אליהם ונדרשים לבצע גמילה מאופיאטים.

פנטניל, החומר הפעיל של תרופת אקטיק, נחשב לעוצמתי יותר מכל חומר אופיאטי אחר. לאחר שמתפתחת תלות בתרופה זו, עלולים להופיע תסמיני גמילה ברמות שונות, הכוללים: בחילה והקאה, שלשולים, הזעות, חום, עצב או דיכאון, שינויים בלחץ הדם, כאבי גוף, כאבי שרירים וחרדות. עשרות אלפי אמריקאים מגיעים לבתי חולים ואף למחלקות רפואה דחופה כל שנה כתוצאה מתסמיני גמילה חמורים. בישראל הבעיה אינה גדולה כמו בארה"ב אך היא בהחלט קיימת וחשוב להתייחס אליה ברצינות.

סוכריית אקטיק: עלולה אף לגרום למוות

מאחר ונטילת סוכריות אקטיק מצליחה להשפיע על מידת עוצמת הכאב תוך כ-15 דקות, הרי שמדובר בסוג של "פתרון קסם" עבור אלו הסובלים מכאבים מתפרצים הקשורים למחלת הסרטן. הוראות השימוש של סוכריית אקטיק כוללות המתנה של 15 דקות בין מנה למנה ועד 6 מנות עבור אפיזודה בודדה של כאב, כאשר כל מנה יכולה להינתן במינונים שונים בתוך הסוכריה.

משך ההשפעה של התרופה נע בין 2 לבין 7 שעות, כתלות במינון, רמת הסבילות משקל האדם, השפעות גנטיות מטאבוליות וכמו כן, היא תלויה בהיסטורית השימוש בתרופה, שכן ככל שמשתמשים בה יותר, כך השפעתה בפועל פוחתת ומשך פעולתה מתקצר מאחר והגוף מפתח סבילות לאורך זמן. כיצד, אם כן, תרופת אקטיק, המיועדת לכאב, עשויה לגרום למוות? ובכן, בעוד השפעתה על עוצמת הכאב פוחתת עם הזמן, ההשפעה שלה ממשיכה לדכא את מערכת הנשימה שלנו, ובמידה ואדם נוטל מינון עודף, גבוה ומסוכן של תרופה זו, הוא יכול להגיע למצב חירום רפואי של דיכוי נשימתי, תרדמת עמוקה ואף מוות.

אקטיק לעומת אוקסיקודון: מה ההבדלים?

אוקסיקודון הינו חלק מתכשיר מאוד נפוץ בטיפול בכאב, הקרוי פרקוסט. בשילוב עם פארה-אצטמול, התרופה משמשת לטיפול בכאבים בדרגה בינונית עד חזקה והיא משמשת פעמים רבות כאלטרנטיבה להתחלת טיפול בפנטניל עקב תכונותיה השונות. ההבדלים העיקריים בין שתי התרופות:

אקטיקאוקסיקודון
ניתנת לנטילה במגוון צורות מינון (בתור סוכריה, זריקות ועוד)ניתן רק בבליעה
בעלת פוטנציאל של פי 75 בטיפול בכאב ביחס לאוקסיקודון-
משפיעה במהירות (תוך כ15 דקות)משפיע לאחר כשעה

למרות ההבדלים, שתי התרופות יכולות לגרום לתלות רבה בהן, שעלולה להוביל לפגיעה קשה באיכות החיים של הנוטלים אותן ולחשוף אותם לסיכון למינון יתר ולתסמיני גמילה במקרה של הפסקת הנטילה.

תסמיני גמילה מאקטיק

פנטניל, עליו מבוססת תרופת אקטיק, הפכה במרוצת השנים לסם שגורם למספר הגבוה ביותר של מקרי מוות בארה"ב עקב שימוש לרעה אשר רבות מוביל למינון יתר. הסיבה לכך קשורה לא רק להשפעה החזקה של התרופה על הגוף והסיכון להיכנס לתרדמת עמוקה עקב מינון יתר, אלא גם לחוסר היכולת לבצע הפסקה בנטילת הסם בשל תסמיני הגמילה הקשים שמתעוררים לאחר פרק זמן קצר ביותר. למעשה ניתן לומר כי בדיוק כמו גמילה מהרואין וסמים קשים אחרים, כך גם לגבי סם אקטיק, שגם בו קיים סיכון לתרחיש אימים למכורים המנסים להיגמל.

כמו במהלך גמילה מחומרים אחרים, התסמינים עלולים לכלול כאבים פיזיים, עליה חדה בלחץ הדם, הזעת יתר, הקאות ושלשולים, נשימה מהירה, צמרמורות ורעד בגוף, כאבים והתכווצויות שרירים וכמיהה עזה לסם שאינה מרפה. מסיבה זו, גמילה מסוכריות אקטיק עלולה להיות מאוד קשה עד בלתי אפשרית, ולמעשה עד 30% ממשתמשי פנטניל במרשם יהפכו להיות מכורים לסם חזק זה ועלולים לבצע בו שימוש מסוכן.

אקטיק תרופה: אפשר להיגמל ממנה בשיטה חדשה

אם החלטתם לעבור גמילה ממשככי כאבים, ואתם חוששים מהסבל הרב והממושך העתיד להיגרם לכם, כדאי מאוד שתכירו את שיטת הANR , הנחשב כפורץ דרך ברחבי העולם בכל הנוגע להתמכרות לחומרים אופיאטים. השיטה פותחה כאן בישראל על ידי ד"ר אנדרה וייסמן, והיא מתייחסת להתמכרות אל אקטיק תרופה כאל תופעה רפואית לכל עניין ודבר. כלומר, על מנת להפסיק את התלות בחומר, יש לנקות את הגוף ממנו ולאפשר לו לחזור לפעילות מוחית תקינה, ללא נוכחות הסם.

על מנת להימנע מתסמיני גמילה, השיטה מבוצעת כאשר המטופל אינו ער ונמצא למעשה תחת תנאי הרדמה, בשינה עמוקה. לאחר פרק זמן של 5-4 שעות המטופל מתעורר כשהוא גמול לחלוטין, מבלי שחש את תופעות הגמילה הקשות שהוזכרו לעיל, ואינו יסבול יותר מכמיהה ורצון לקחת חומרים אופיאטים. אז אם אתם סובלים מהתרחשותן של תופעות ורוצים לצאת לדרך חדשה, שיטת ANR עשויה להציל את חייכם, והיא רלוונטית למגוון סוגי משככי כאבים כדוגמת טרמדקס ועוד.

שיטת ה-ANR משלבת רפואה מתקדמת, מחקר ושיטה חדשנית כלפי תהליך גמילה מתרופת אקטיק, ובכך מצליחה להקנות טיפול קצר ויעיל להסרת תלות מוחלטת מסמים אופיאטים, משככי כאבים וסוכריות אקטיק בפרט.