פנטניל – מידע על התרופה וסיכוני התמכרות

מה זה פנטניל?

אז מה זה פנטניל? ולמה הוא עלול להיות מסוכן? ובכן, פנטניל (Fentanyl) הוא חומר אופיואידי סינתטי המשמש כמשכך כאבים עוצמתי ונועד לטיפול ממושך בכאבים עזים. מדובר על חומר החזק פי 50 עד 100 ממורפיום. בשל חוזקו, הוא עלול להיות ממכר ביותר.

חומר זה נוצר לעיתים קרובות במעבדות חשאיות ומשמש כחומר חיתוך לסם הרואין המופק ממורפיום, שהוא חומר טבעי שהוסר מזרע צמח פרג האופיום.

תרופות פנטניל נמכרות בבתי המרקחת בארץ תחת השמות הבאים:

• אקטיק (Actiq): תרופת פנטניל ציטרט בצורת לכסנית/סוכריה המגיעה על מקל. תרופה זו מיועדת לטיפול בכאב מתפרץ בחולים אונקולוגיים או חולים הסובלים מכאב כרוני
  • פנטה (Fenta): מדבקה לשחרור ממושך הנלקחת כל שלושה ימים. אם נדרש מינון חלקי, נוטים לחצות אותה לשניים.
  • אבסטרל (Abstral): טבליות הנלקחות לעיתים מתחת ללשון כטיפול בכאב מתפרץ
  • טניל (Tanyl): נמכר כתמיסה להזרקה. מיוחד בעיקר לשימושים רפואיים בהליכי הרדמה או טשטוש
  • פקפנט (PecFent): תרופה לשיכוך כאבים מהיר, בתרסיס לאף
  • פנטורה (Fentora):  נמכר כטבליות המסה דרך הפה לטיפול בכאב מתפרץ אצל חולי סרטן

תלות בחומר

בגלל העוצמה הקיצונית שלו, חומר זה יכול להיות ממכר מאוד. אפילו אדם הנוטל את מינון פנטניל הנקבע על ידי הרופא באופן המומלץ לו, יכול לחוש בסוף תחושת תלות כתוצאה מהתמכרות. בד"כ, העובדה כי מדובר על תלות מתבררת למשתמש רק כאשר הוא מנסה להפחית את השימוש בתרופה זה, כיוון שאז הוא מתחיל לחוש תסמיני גמילה או בריאות לקויה.

כאשר אדם מתמכר לסמים, הוא ימשיך לצרוך אותם למרות ההשלכות השליליות העלולות להיות לכך על חייו, וזאת עקב העובדה כי נוצרה תלות בחומר. ראוי לדעת כי התמכרות לסמים גורמת לכך שהמערכת האנדורפינית ניזוקה, והאיזון בין קולטני האופיאטים לבין האנדורפינים הוסר. טיפול ANR משקם ומחזיר את המערכת לאיזון ובאמצעות כך מסיר את התלות.

תסמינים ותופעות לוואי של פנטניל

בד"כ, רופא ירשום אופיואידים לחולים הזקוקים להקלה חריפה בכאבים לאחר הניתוח, או לאלו הסובלים מכאבי סרטן. סם פנטניל מתפקד באותו אופן כמו חומרים אחרים: הוא נקשר עם משדרים נוירוכימיים במערכת העצבים המרכזית במטרה לחסום את העברת אותות הכאב. הקולטנים אליהם הוא נקשר במוח הם אנדורפינים, היוצרים תחושת אופוריה. בחשיפה חוזרת אל חומר זה, גוף האדם יסתגל במהירות לייצור אנדורפינים מוגבר באמצעות הגדלת מספר הקולטנים. יחד עם זאת, כאשר רמות האנדורפין שלנו יורדות, מתרחשות תחושות דיכאון, כאב ותשוקות פיזיות. שינויים נוירוכימיים אלו בבריאות האדם הם הגורם הפיזיולוגי המרכזי להתמכרות, וזה גורם לחומר זה להיות ממכר.

גמילה מהירה ובטוחה מחומרים אופיאטים היא אפשרית באמצעות רפואה מתקדמת
קבעו פגישת ייעוץ ללא עלות

אם התרופה המסוכנת הזו נלקחת במשך תקופה ארוכה, במיוחד כאשר מתקיים שימוש במדבקות פנטניל לאורך זמן רב, אין זה נדיר שמישהו יתחיל לעשות שימוש לרעה בתרופה זו ויפתח התמכרות. ככל שהמשתמש לוקח יותר מהתרופה בניסיון לחוות את אותן תחושות אופוריה והנאה שהיו לו לראשונה כשהחלו להשתמש בה, כך גדלים הסיכויים לפגיעה בבריאותו הבאים לידי ביטוי בתסמינים וגם בהתרחשות תופעות לוואי של פנטניל.

מחקר של המכון הלאומי האמריקאי לשימוש לרעה בסמים, NIDA, גילה כי משככי כאבים אופיאואידיים היו אחראיים לכמחצית מהמקרים שטופלו בחדרי המיון בארה"ב בשנת 2012. משתמש בתרופות מסוג זה יכול להזדקק לטיפול רפואי דחוף עקב תופעות לוואי כמו במקרי סם פנטניל. תופעות לוואי אלו יכולות להיות התקפים, תרדמת או דיכוי נשימתי.

באופן מזעזע, המרכזלבקרת מחלות ומניעתן קבע כי 136 אנשים מתים מדי יום בממצוע כתוצאה משימוש באופיואידים מדי יום. נתון זה מתאר את חומרת משבר השימוש בחומרים אלו בארה"ב.

סם פנטניל: השפעות בריאותיות פוטנציאליות אחרות או סיכונים בריאותיים

כאשר לוקחים את הסם, ייתכנו תופעות לוואי במינונים גבוהים ובמקרים מסויימים גם במינונים תקינים. חומר זה עלול להשפיע באופן הבא על המשתמשים:

• התרוממות רוח קיצונית
  • אובדן הכרה
  • בחילה
  • בלבול
  • עצירות
  • דיכוי מערכת הנשימה

תסמינים מנת יתר כוללים ירידה ברמת ההכרה, אישונים מדוייקים ודיכוי נשימתי. לעיתים, עלולים להופיע תסמינים אחרים כדוגמת התקפים והתכווצויות שרירים.

אם אתם פוגשים מישהו עם תסמיני מנת יתר של פנטניל או תרופות אחרות, התקשרו מיידית למגן דוד אדום. מנת יתר עלולה יכולה להיות קטלנית.

שיטת ANR משלבת רפואה מתקדמת, מחקר וגישה חדשנית כלפי תהליך הגמילה, ובאמצעות כך מצליחה להקנות טיפול קצר ויעיל המוביל להסרת תלות מוחלטת בסמים אופיאטים ובמשככי כאבים.

תסמיני הגמילה

למרות שמדובר בתרופה יעילה מאוד נגד כאבים, פנטניל הוא גם סם נרקוטי. התופעה העיקרית היא פיתוח תלות, והיא מתרחשת מהר מאוד. ראוי לציין, כי אין זה קשור למינון או למטרות השימוש, וכי מדובר על סם ממכר מאוד. הסיכוי לפיתוח תלות גבוה מאוד, והוא מוביל לתסמיני גמילה.

הפסקת השימוש מביאה תוך מספר שעות להתפתחות תסמיני גמילה, המתוארים כקשים במיוחד. אחת מתוך תופעות לוואי של פנטניל הן יצירת תלות במשתמש, כך שבקלות ניתן להתמכר אליו גם הרבה לאחר הפסקת הכאבים. משום שתהליך ההתמכרות יוצר שינויים במערכת העצבים, כל ניסיון להתנקות מהסם בצורה חדה יוביל להתפרצות תסמיני גמילה שכיחים, וביניהם:

• בחילות, שלשולים והקאות
  • טכיקרדיה (עלייה בקצב פעימות הלב)
  • קשיי שינה וחרדה
  • עלייה בחום הגוף והזעת יתר
  • לחץ דם גבוה
  • כאבי שרירים

התחושות הקשות ביותר בעקבות השימוש בסם מגיע בין 36 לבין 72 שעות מרגע הנטילה, וזאת עקב הירידה הקיצונית בסם וה-"זעקה" של המערכת האנדרופינית במוח לשוב וליהנות ממה שהפעיל אותם כל כך חזק עד כה.

חשוב להדגיש, כי לא כל מי שנוטל פנטניל יפתח תסמיני גמילה. ככל שהשימוש יהיה ממושך יותר, וככל שמגדילים את המינון, כך הסיכוי להתמכר עולה, והפסקה מיידית של התרופה תיצור את תופעות הגמילה העלולות להיות קשות ביותר מבחינה פיזית ונפשית. אז אם אתם כבר נוטלים את הסם כתרופה, גמילה מסודרת חייבת להתבצע בהתאם להוראות הרופא, וזאת במטרה להימנע כמה שיותר מתופעות הגמילה, היכולות להחזיר אתכם למינון הגבוה.

תרופת פנטניל: תהליך הגמילה המסורתי

התמכרות למשככי כאבים הינה תופעה נפוצה ביותר, וכאשר מדובר על תרופת פנטניל לכאבים, גם שימוש מינימלי ומבוקר בה עלול להסתיים בהתמכרות. כמובן, ההשפעה העיקרית היא הבריאותית, ובמקרה זה, מנת יתר יכולה להיות קטלנית. השפעות נוספות שייתכן ויהיו הן פסיכולוגיות ו/או כלכליות.

על מנת לסייע למטופל "להתנקות" מהחומר, לאורך שנים נהוג היה לאשפזו במרכז גמילה. במרכזים אלו, הצוות הרפואי סיפק למטופל חומרים שונים המיועדים לטפל בתסמיני גמילה מאופיאטים אותם הוא חש עקב הפסקת השימוש בתרופת פנטניל ועקב השימוש בתחליפי סם המסייעים לתהליך הגמילה באמצעות כך שהם פועלים בצורה חלשה יותר על הקולטנים האופיואידים. אחד מהחומרים האלו הינו תרופה בשם סובוקסון, הכוללת שילוב בין שני חומרים, בופורנורפין ונלוקסון, הפועלים יחדיו על הפחתת עוצמת תסמיני הגמילה ושיכוך הכאבים, אך תרופה זאת היא גם אופיאטית לכן אין באמת יעילות בטיפול זה.

מעבר לזאת, ניתן עוד בשלבי הטיפול הראשונים להשתמש גם בתרופה שאינה מכילה נלוקסון כלל\ אלא רק בופורנורפין (סובטקס), ולעבור לסובוקסון רק אם יש הכרח – אך טיפולים אלו אינם פותרים את שורש הבעיה.

שאלות ותשובות בנושא פנטניל

אם התחלתם לקחת את התרופה נגד כאבים חזקים, מנגנון התרופה יגביר את פעילות המערכת האנדורפינית בגופכם. כתוצאה מכך, לא רק הכאבים ייעלמו, אלא גם ילוו לכך תחושות אופוריה, המחשבות הטורדניות שלכם יפחתו וכך גם המתחים והדאגות. היבטים אלו, בסופו של דבר, גורמים לרבים להתמכר לתרופה. חשוב לדעת כי התלות הפיזית בחומר נובעת עקב עלייה בכמות הרצפטורים האופיואידיים הנגרמת עקב החשיפה לסם והצורך בכמויות הולכות וגדלות ממנו על מנת להגיע לאותם אפקטים מיטיבים. אם אתם עסוקים כל היום במחשבות לגבי הסם, חשים תחושות של מתח וכאב לאחר מספר שעות ללא שימוש בו, נוטלים מינון גבוה או ממושך יותר ממה שהמליץ הרופא או נוטלים את התרופה ללא קשר למטרה לשמה קיבלתם את המרשם, הרי שכנראה מדובר על התמכרות, ויש לטפל בה בהקדם.
הבעייתיות בשימוש ארוך טווח או במינון יתר של התרופה קשורה להשלכות הסם על חיי האדם המכור. במקרים אלו, המחשבות הופכות להיות קשורות אך ורק לסם, כיצד ניתן להשיג אותו וכיצד הוא גורם לנו להרגיש. תלות זו פוגעת במכורים לא רק מבחינה כלכלית בשל ההוצאות הרבות על רכישת הסם, אלא גם מאפייני האישיות שלהם משתנים, וללא הסם הם הופכים להיות חרדים יותר, דיכאוניים יותר, ובין נטילת המנות מתחילים להופיע גם כאבים ותופעות לוואי קשות הכוללות עצירות, בעיות בתפקוד המיני, מחשבות בלי פוסקות ועוד. מינון יתר גם עשוי להיות קטלני ולגרום לדום נשימה ולמוות. סם הפנטניל גם פוגע בערנות ובשיקול הדעת של המשתמש ולמעשה מגביל אותו בעבודה, בנהיגה ובביצוע מטלות שונות בחיי היום יום.
השיטה המסורתית נחשבת לתהליך ממושך, כשתחילתו מלווה בתסמיני גמילה קשים מאוד המתרחשים כאשר מופסקת לחלוטין אספקת החומר לגוף. התסמינים הינם כה קשים ובלתי נסבלים עד שיש צורך לספק למטופל תחליפי סם ותרופות נוגדות כאבים, והחוויה הינה מאוד מפחידה, מטלטלת וקשה ביותר. שיטת ,ANR לעומת זאת, מתייחסת להליך הגמילה מהסם כאל הליך רפואי בו מתבצע ניקוי הגוף מהסם תחת הרדמה מלאה למספר שעות. באופן זה מתבצע "Reset" חד ומהיר למערכת העצבים המרכזית בגוף, הצורך בסם נפסק, וכל זאת כאשר המטופל אינו מרגיש דבר ולא חווה הליך טראומטי, מפחיד, כואב ומלחיץ.
שיטת ANR צוברת מוניטין מעולה בשנים האחרונות כאפשרות הטובה ביותר להפסקת התמכרויות לתרופות וסמים שונים, כך שהיא מתאימה לא רק במקרי התמכרות. מלבד זאת, השיטה מתאימה גם עבור גמילה מתרופות נוגדות כאבים שונות דוגמת טרמדול, גמילה מהירואין וסמים קשים נוספים. במהלך הטיפול מופסק לחלוטין השימוש בחומר הממכר. הטיפול נעשה בתנאי הרדמה מלאה, כך שהמטופל נגמל ללא תסמיני גמילה כלשהם ואינו סובל כלל וכלל. המטופל למעשה נגמל כבר בזמן ההרדמה עצמה. כבר יותר מ-30 שנה שהשיטה מבוצעת על ידי ד"ר וייסמן, מפתח השיטה וצוותו בכל רחבי העולם, ולאורך השנים טופלו בהצלחה בשיטה זו יותר מ-24,000 מטופלים.