גמילה ממדבקות פנטה

פנטה היא תרופה חזקה ביותר לשיכוך כאבים המשווקת בישראל ומגיעה במספר צורות, לרבות בצורת מדבקה, הידועה בשם מדבקות פנטה. משום שמדובר בתרופה אופיאטית מאוד חזקה, היא עלולה לגרום להתמכרות, כך שבפועל, רואים בקליניקות השונות יותר ויותר מטופלים המפתחים תלות המחייבת אותם למצוא פתרונות גמילה ממדבקות פנטה. על מנגנון הפעולה של המדבקות הללו, תופעות הלוואי שלהן, מנגנון ההתמכרות, תסמיני הגמילה ועל האפשרות הנחשבת למומלצת ביותר על מנת לעבור גמילה, תוכלו לקרוא מיד.

גמילה ממדבקות פנטה

מדבקות פנטה: מה זה בדיוק?

התרופה הינה אופיואיד סינתטי בעל זיקה מאוד חזקה לקולטנים האופיאטיים במוח. עובדה זו מאפשרת להשתמש במנות מאוד קטנות של החומר במטרה לטפל בכאבים חזקים לאחר ניתוחים, או בכאבים מתפרצים אצל חולי סרטן. התרופה ניתנת בצורות מתן שונות, ביניהן זריקות, כדורים, תרסיס לאף, כדורים למציצה מתחת ללשון, טבליות להצמדה לחיך, וכמו כן, מדבקות פנטה.

מדבקות אלו מוצמדות לעור עפ"י הוראות הרופא, ומשחררות אל רקמת השומן התת עורית כמות מדודה של החומר הפעיל למשך כ-72 שעות בערך. החומר משתחרר מרקמת השומן לדם בצורה מתונה וקבועה. צורת מתן זו מהווה שחרור מושהה של החומר, וזה מאפשר שליטה טובה יותר במניעת "קפיצות" בריכוז התרופה בדם, ובהתאם לכך, מתאפשרת גם מניעת תופעות לוואי בלתי רצויות. המדבקות מתחילות להשפיע בערך 24 שעות לאחר שמדביקים אותן על העור.

מדבקות פנטה מינון: היבט חשוב למניעת צורך בגמילה

כמו כל תרופה נגד כאבים, מינון המדבקות נקבע ע"י הרופא המטפל, ובהתאם לרמת החומרה של תחושות הכאב. המדבקות משמשות את מי שכבר התחיל טיפול נוגד כאב, ונדרש כעת לרמות קבועות אך יציבות של החומר בדם. עבור מדבקות פנטה מינון נכון הוא דבר שנקבע על ידי הרופא המטפל, שיכול לרשום למטופל את התכשירים הבאים: פנטה 12, פנטה 25, פנטה 50, פנטה 75 או פנטה 100, הנחשבת לחזקה ביותר. ככל שהמדבקה חזקה יותר, קיים סיכוי גדול יותר לצורך בביצוע גמילה ממדבקות פנטה.

המשמעות של המספרים היא כמות החומר (במק"ג), המשתחררת לדם כל שעה במשך 72 שעות. כמובן, שככל שהמינון יהיה גבוה יותר, כך ההשפעה תהיה הרבה יותר חזקה, וכך גם גדל הסיכוי להיווצרות תלות ותופעות לוואי. יחד עם זאת, במקרים מסוימים, גמילה ממדבקות פנטה נדרשת גם עבור המינונים הנמוכים יותר.

מדבקות פנטה תופעות לוואי

התמכרות ותלות היא אחת מתופעות הלוואי החמורות של השימוש במדבקות. אך מלכתחילה, במקרה של מדבקות פנטה תופעות לוואי רבות נוספות קיימות, ביניהן בחילות, עצירות, כאבי ראש, בלבול, תשישות, חרדה, דיכאון, הזעה ועוד. בנוסף, החומר במדבקות הינו פסיכואקטיבי, כך שמלבד השפעה על הכאב, הוא כולל השפעות לוואי נוספות, ביניהן תחושת אופוריה חזקה, הדומה מאוד למה שמרגישים כאשר נוטלים סמים אופיאטים אחרים.

יחד עם זאת, חשוב לציין כי לא כל מי שצורך מדבקות פנטה יסבול בהכרח מתופעות לוואי. הדבר תלוי במספר רב של גורמים (, וכמו כן, הוא תלוי גם במינון. ניתן לומר, כי במקרה של נטילת מדבקות פנטה 100 תופעות לוואי תתרחשנה בסבירות גבוהה, ואילו עבור מדבקות 12 או מדבקות פנטה 25 תופעות לוואי עשויות להתרחש בסבירות נמוכה יותר, אך עדיין יש אפשרות להתרחשותן. תופעות הלוואי החמורות של המדבקות כוללות התפתחות תלות והתפתחות תסמיני גמילה ממדבקות פנטה, ובמינון גבוה מדובר בסכנת חיים של ממש, הכוללת התקפים, דיכוי נשימתי ואף מוות.

גמילה ממדבקות פנטה: מדוע חשוב לעצור את ההתמכרות?

כאמור, לחומר המצוי במדבקות יש זיקה חזקה מאוד לקולטנים האופיואידים במוח, כך שהפעלת מערכת זו מרגע נטילת התרופה הינה חזקה ביותר. על מנת להתמודד עם כמות החומר הגדולה המסופקת לגוף ע"י התרופה, תאי מערכת העצבים מייצרים קולטנים רבים, כך שכאשר הטיפול מופסק (קרי, מנסים להפסיק להשתמש במדבקות), קולטנים אלו "מורעבים", אינם מפעילים את שרשרת התהליכים הפיזיולוגית המחוברת אליהם, וכך נגרמות תחושות קשות של דיכאון, "קריז" ליטול את המנה, כאבים פיזיים, שלשולים, הזעת יתר, קשיי שינה, ובמילים אחרות, תסמיני גמילה ממדבקות פנטה. תסמינים אלו דומים מאוד גם לאלו המתרחשים בזמן גמילה מחומרים אחרים, למשל גמילה מהרואין ואופיאטים נוספים.

מאחר והחומר הינו חזק ביותר, ההתמכרות אליו הינה מאוד קשה ועיקשת, והיא מתפתחת במהירות, אף לעיתים כבר מהשימוש הראשון, וכפי שנאמר, כתלות במינון, משך השימוש והמאפיינים הגופניים והאישיים של כל מטופל. למעשה, כל מי שמנסה להפסיק ליטול את התרופה, יחווה תסמיני גמילה ממדבקות פנטה, גם אם הוא משתמש במדבקות רק לזמן קצר. אדם המנסה לבצע גמילה ממדבקות פנטה, בין אם זה בעצמו או בין אם בדרך המסורתית (עליה נרחיב בהמשך), ככל הנראה יחזור להשתמש בהן בשל הסבל הנורא. לעיתים, אותו אדם אף יעשה זאת בכמויות גדולות יותר המשמשות כסוג של פיצוי. על כל זאת ועוד, שימוש ארוך טווח בתרופה זו גורם להתפתחות תופעת סבילות (Tolerance) לחומר, כך שנדרשת כמות גדולה בהרבה במטרה להגיע לאותו אפקט של ההשפעות הפסיכולוגיות ולאפקט של הפחתת עוצמת הכאבים. עקב כך, מכורים לסמים שונים צורכים בסופו של דבר כמויות הולכות וגדלות מהסם להגעה למינוני יתר, שיכולים להיות קטלניים, ולכן במקרים רבים מומלץ לבצע תהליכי גמילה.

גמילה ממדבקות פנטה: הדרך המסורתית

במקרה של התמכרות לצריכת מדבקות פנטה גמילה צריכה להתבצע כמה שיותר מהר, וזאת במטרה למנוע מצב בו הדחף, הכמיהה, הייסורים הנפשיים והגופניים, יכריעו את הכף ויגרמו מהמכור לעשות כל דבר אפשרי במטרה לקבל את המנה הבאה. מדהים לגלות כי אנשים נורמטיביים, שקיבלו טיפול נגד כאבים, הפכו להיות מכורים קשים, ואינם יכולים להמשיך בחייהם ללא תהליכי גמילה, קל וחומר כאשר מדובר על אנשים שצרכו כמויות הרסניות ובלתי מדודות של חומר זה. גמילה ממדבקות פנטה, אם כן, נדרשת כאשר כל ניסיון להפסיק את השימוש גורם להתפתחות תסמיני גמילה ממדבקות פנטה הנחשבים קשים, אך כמו כן, גם במקרים בהם תופעות הלוואי אינן מצדיקות את המשך הטיפול.

הדרך המסורתית לביצוע גמילה ממדבקות פנטה כוללת את מה שקרוי "טיטור" המינון בהפחתה הדרגתית. לדוגמה, אם התפתחו בשימוש מדבקות פנטה 50 תופעות לוואי, יש להנחות את המטופל להשתמש רק בחצי מדבקה, או לחילופין, להחליף את התכשיר למדבקה של 25 מק"ג או 12 מק"ג לשעה וכך הלאה. יש לציין, כי גם טיטור הדרגתי ביותר מביא בד"כ להתפתחות תסמיני גמילה, אותם עוברים בהשגחה רפואית, טיפולים אמבולטוריים שונים, טיפולים נפשיים, משפחתיים ועוד. במילים אחרות, מדובר במסע מאוד קשה, מייסר וקיצוני עבור המכור והסובבים אותו, ורבים הם הכישלונות שבדרך.

גמילה ממדבקות פנטה באמצעות טיפול ANR

הדחף, הכמיהה והסבל הנורא לאורך תקופת זמן די ארוכה, הינם קשים לתיאור עבור מי שלא חווה זאת על בשרו. תופעות אלו עשויות לגרום למטופלים רבים לבצע מעשים קיצוניים במטרה להשיג את המנה שתגרום להם פשוט לא להרגיש, לשכוח ולהפסיק את הכאב. אך יחד עם זאת, חשוב לדעת כי גמילה ממדבקות פנטה אינה חייבת להיות כל כך טראומטית ולהיכשל פעם אחר פעם. באמצעות שיטת ה-ANR, המתייחסת לנושא גמילה ממדבקות פנטה, תרופות ועוד כאל תופעה רפואית לכל עניין ודבר, ניתן להיגמל במהירות וללא סבל בכלל.

הטיפול באמצעות שיטה זו מתבצע בהשגחה רפואית מלאה, כאשר במהלכו המטופל מורדם ואינו נמצא בהכרה. בזמן זה מוזרקים לגופו חומרים שמטרתם היא לסלק את החומרים הפעילים שעוד נותרו מהקולטנים, ולמעשה "מנקים" את המטופל מכל חומר העלול להיות ממכר. בשל העובדה שהמטופל מורדם, הוא אינו חש שום תסמיני גמילה, המנגנון הפיזיולוגי שבגופו, שנפגע כתוצאה מהשימוש בחומר, בנוסף הצוות הרפואי מחזיר את המערכת האדנרופינית האחראית להתמכרות למצב של איזון הורמונלי כפי שהיה לפני הגמילה. לאחר שהצוות השיג את מטרת הטיפול, המטופל מתעורר, הוא אינו חש כמיהה או תסמינים פיזיים כלשהם, בדרך לגמילה מלאה ומוצלחת. שיטה זו רלוונטית למשככי כאבים רבים כדוגמת טרמדקס ועוד.

גמילה ממדבקות פנטה וסמים אחרים מתרחשת בשיטה זו בפרק הזמן הקצר ביותר, ללא כאבים או סבל, ותוך מתן הזדמנות לזכות בהתחלה חדשה ומבטיחה לחיים.