אופיאטים לטיפול במיגרנות – מה הסיכון בשימוש בהם?

מיגרנה

מיגרנה היא כאב ראש שכיח מאוד באוכלוסייה כולה. מדובר בכאבים משמעותיים שמתחילים לרוב מאחורי העין, ויכולים להוביל למצבי חוסר תפקוד ממשי. ישנם מספר קווי טיפול יעילים במיגרנות ומגוון רחב של כדורים נגד מיגרנה, וחשוב להבין אילו טיפולים הם יעילים ואיזה לא. בהקשר זה, כדי להבין האם אופיאטים יעילים לטיפול במיגרנות, מה הסיכון בשימוש בהם, ומה עושים במצבי התמכרות לאופיאטים.

מהי מיגרנה או התקף מיגרנה?

מיגרנה היא סוג של כאב ראש ראשוני, כלומר שאין גורם שניוני המוביל להיווצרותו. זהו אחד המצבים הרפואיים השכיחים בעולם. כ-20% מכלל הנשים ו-10% מכלל הגברים באוכלוסייה הכללית יסבלו ממיגרנות בשלב כזה או אחר של חייהם. לרוב, מטופלים יתחילו לסבול ממיגרנות סביב גיל ההתבגרות ועד גיל 60 בערך. התקפי מיגרנה יכולים להופיע לעיתים קרובות למדי, כאשר משך התקף מיגרנה יכול לנוע בין כמה שעות לבין ימים שלמים.

מיגרנה תסמינים

יש למצבי מיגרנה תסמינים מובהקים המבחינים בינה לבין כאבי ראש אחרים:

1. כאב ראש חד, לרוב חד-צדדי, שמתחיל מאחורי העין – מכאן בא השם הנפוץ מיגרנה של העין. לרוב יהיה זה כאב פועם, והוא ינוע בין מספר שעות לימים שלמים.
  2. בחילות והקאות, לרוב לאחר הופעת הכאב.
  3. אאורה – "הילה" שהמטופל מתחיל להרגיש, לרוב באופן ויזואלי (ראייה של אורות בוהקים סביב שדה הראייה), אם כי ייתכנו גם אאורות אחרות (ריח, תחושה). לא כל הסובלים ממיגרנה יסבלו גם מאאורות – למעשה מדובר בשתי סוגי מיגרנות שונות.
  4. פוטופוביה – רגישות לאור.
  5. רגישות לרעשים וגירויים אחרים.
  6. תסמינים נדירים – שיתוק, סחרחורות, אובדן שיווי משקל, כאבי בטן, הפרעות ראייה.

מיגרנה טיפול מיידי וטיפול לאורך זמן

כשמדברים על טיפול במיגרנה, צריך להפריד בין שני קווי טיפול שצריכים להתקיים במקביל – איך להעביר מיגרנה באופן מיידי, ואיך לטפל בה לאורך זמן. כלומר, נדרש עבור מיגרנה טיפול מיידי על ידי כדורים נגד מיגרנה לשיכוך כאב הראש המשמעותי, ובמקביל טיפול מונע קבוע להפחתת הישנות המיגרנה וחומרתה.

הטיפול המיידי במיגרנה יהיה לרוב באמצעות תרופות ממשפחת הטריפטנים כמו ריזלט או אימיטרקס, שמטפלות בדלקת בכלי הדם המוחיים האופיינית מאוד למצבי מיגרנה. טיפול נוסף הוא בנוגדי דלקת שאינם סטרואידליים (NSAIDs), אך יעילותם פחותה לעומת טריפטנים.

הטיפול המונע יכול להתבצע באמצעות מספר משפחות תרופות – בטא-בלוקרים (כמו פרופנורול), נוגדות דיכאון (כמו אמיטריפטילין), חוסמי תעלות סידן (כמו ורפמיל), ותרופות אנטי-אפילפטיות (כמו דפלפט). יש לבחור בתרופה הרלוונטית בהתאם למצב הרפואי של המטופל ולתרופה היעילה ביותר עבורו. יש יתרונות וחסרונות לכל סוג של תרופה, וכולן נמצאו יעילות בהורדת שכיחות ההתקפים ובהפחתת חומרתם במידת מה.

האם מטפלים במיגרנה באמצעות אופיאטים?

אופיואידים, תרופות אופיאטיות או אופיאטים, המבוססים על מורפין שמופק מצמח הפרג, אינם מהווים כלל וכלל טיפול יעיל במיגרנות. מדובר בתרופות המשמשות לטיפול בכאב אך ידועות גם בהיותן סמים פסיכואקטיביים ממכרים. הגם שבארה"ב משתמשים באופיאטים לשיכוך מיגרנות, אין לכך המלצה מאף איגוד רפואי מקצועי בעולם. זאת מכיוון שבמצב חריף של מיגרנה, בהחלט יתכן כי האופיאטים יסייעו בהפחתת תחושת הכאב, אך הם לא מונעים ולא מפחיתים את חומרת ההתקפים. יתרה מזו, הם יכולים להוביל כאמור לנזק משמעותי בשל היווצרות התמכרות לאופיאטים – מצב שבפני עצמו יכול לגרום להחרפה בעוצמתם ובתכיפותם של התקפי המיגרנה.

למרבה הצער, למרות האמור, ישנם מטופלים שמנסים לטפל במיגרנה שלהם עם אופיאטים – בין אם במסגרת טיפול רפואי לא הולם, ובין אם במסגרת של טיפול עצמי. מטופלים אלה מפתחים לא פעם התמכרות, בה יש לטפל באמצעות טיפולי גמילה מאופיאטים.

גמילה מאופיאטים בשיטת ה-ANR

הטיפול היעיל ביותר לגמילה מאופיאטים הוא ANR – טיפול מהפכני אותו פיתח ד"ר וייסמן, ואותו הוא גם מלמד בישראל ובעולם כולו. בטיפול זה גורמים לאיזון מחודש בין מערכת האנדורפינים ומשקמים אותה לבין כמות הקולטנים אותם פיתח החולה במהלך השימוש באופיאטים.טיפול ANR הוא היחיד הנותן מענה ומטפל במקור הפיזיולוגי של הבעיה הגורמת להתמכרות ולתלות הפיזית בחומר האופיאטי. רק לאחר גמילה יעילה באמצעות טיפול ANR או כל טיפול אחר, מטופל מכור לאופיאטים שסובל ממיגרנות, יוכל לשפר את מצב המיגרנות שלו באופן משמעותי.