גמילה מאופיאטים באמצעות טיפול ANR

גמילה מאופיאטים

אופיאטים, (מלשון אופיום), הם חומרים ממכרים הפועלים על מערכת העצבים. מדובר בחומרים טבעיים המופקים מפרג השינה: האופיום, כגון מורפין (מורפיום) וקודאין. כמו כן, מדובר באופיאטים שעברו שינוי כימי כמו הרואין, ובחומרים סינתטיים, כמו מתאדון. ראוי להדגיש כי ישנן תרופות משככות כאבים המבוססות על חומרים אופיאטים כדוגמת פרקודן, פרקוסט, אוקסיקונטין ופנטניל.

התמכרות לאופיאטים היא הפרעה של מערכת העצבים המרכזית. השלב הראשון של המחלה מתבטא בתסמונת גמילה מאופיאטים, המופיעה בהיעדר סם, ונעלמת בעקבות צריכתו. כלומר, נולד מרכיב חדש וחשוב, שהוא הכמיהה או הדחף. הכמיהה היא גורם מובנה ברמה הפסיכולוגית (הסם מצטייר כריפוי), אך יחד עם זאת, בעקבות שימוש קבוע, חלים שינויים בכמות הקולטנים, וגם להם תפקיד חשוב בהגדלת הכמיהה.

מספר הסובלים מתלות בחומרים אלו הולך וגדל, בעוד קורבנותיה של תלות זו אינם נתפשים כחולים אלא כפורעי חוק, והחברה דחקה אותם לשוליים. התייחסות לתלות בחומרים אלו כעל הפרעה בתפקוד מערכת העצבים המרכזית, פותחת אפשרויות חדשות להתמודד עם בעיית ההתמכרות ואף גמילה מאופיאטים.

ההתמכרות מעוררת דאגה בישראל ובעולם, ומיליוני דולרים מושקעים בניסיון למזער את הבעיה. המחיר שמשלמת החברה בצורת פשע, הרס משפחות, אובדן כושר ייצור ותחלואה הוא עצום.

מחלות כמו הפטיטיס C ואיידס מתפשטות בקהילות המכורים לאופיאטים. יותר ויותר תינוקות נולדים כשהם מכורים, בהיות אמם ההרה צרכנית ההרואין, שהוא אחד האופיאטים המקובלים בין צרכני הסמים. 

בעשור האחרון עלה מאוד השימוש בו בקרב בני הנוער, ולכן יש לבצע תהליכי גמילה מאופיאטים. במהלך יותר מ-30 שנה נצברו ידע מדעי רב וידע רפואי יישומי אודות קולטני האופיאטים. הידע והטכניקות הללו לא יושמו כשיטות טיפול בתלות בחומרים אלו, ואחת הסיבות העיקריות לכך היא שהתמכרות לחומרים אלו לא סווגה כבעיה רפואית, כמחלה, אלא כהפרעה פסיכוסוציאלית. 

גמילה מאופיאטים בשיטת ANR: פתיחת אפשרויות חדשות

טיפול ANR לביצוע גמילה מאופיאטים מסתכל על התלות בחומרים אלו כעל בהפרעה בתפקוד מערכת העצבים המרכזית. הסתכלות זו פותחת אפשרויות חדשות להתמודד עם בעיית ההתמכרות.

על סמך ידע רפואי זה, פיתח ד"ר וייסמן פיתח לפני כ-20 שנה טיפול בהתמכרות, אותו הוא מבצע כיום במטרה להעלים את הסבל הכרוך בתסמונת גמילה מאופיאטים, וכמו כן, מבטל את הכמיהה לחומרים אלו ואת השפעתם. בכך, הפך ד"ר וייסמן לרופא הראשון שהתייחס להתמכרות לחומרים אלו כאל מחלה רפואית הניתנת לפתרון במתן טיפול רפואי מתקדם.

כיום ניתן למצוא נפגעי תלות באופיאטים המטופלים בידי מכורים לשעבר, עובדים סוציאליים, פסיכולוגים ופסיכיאטרים. אפשרויות הטיפול כוללות מרכזי שיקום ואישפוזיות, מרכזי חלוקת מתאדון, סובוטקס, גופים דתיים ועוד. למרות זאת, לא מוצעת האפשרות הבסיסית  לגשת לבית חולים ולקבל את הסיוע הרפואי המקצועי ובצורה מכובדת.

כיצד מתבצעת גמילה מאופיאטים בשיטת ANR?

מטרת הטיפול:  הסרת התלות הקיימת בחומר בצורה מוחלטת באמצעות ויסות עצבי במנגנון שנפגע במהלך ההתמכרות.

הצפת מערכת העצבים בחומרים אופיאטים יוצרת שינוי מהותי ברצפטורים, ולמעשה מהווה את הבסיס הקליני של שני המרכיבים העיקריים בהתמכרות: סינדרום גמילה מאופיאטים והדחף.

בטיפול ישנה תפיסה וחסימה של קולטני האופיאטים על ידי תרופה המסלקת אותם מקולטני המוח. באמצעות כך, ניתן להתחיל ולהאיץ תהליך גמילה מאופיאטים המתרחש תחת ניטור, בקרה ושליטה, בזמן שהחולה מורדם ואינו סובל ברמה המודעת.   

תפיסת הרצפטורים על ידי תרופה נוגדת אופיאטים מאפשרת תיקון וויסות של המנגנון הפגוע, וזה למעשה התנאי ההכרחי להחלמה מלאה וכן גמילה מאופיאטים ומהתלות בחומרים אלו.

עוד על תהליך גמילה מאופיאטים

במשך שנים רבות הייתה תפיסה מוטעית לפיה ההתמכרות נחשבה לתחלואה כרונית.
עד לפיתוח טיפול ANR, לא הייתה התייחסות לשורש הבעיה בפן הרפואי.

הטיפול משחרר את החומרים האופיאטים מהקולטנים ומקטין את זמן תסמונת גמילה מאופיאטים למספר שעות במקום מספר ימים.

תהליך גמילה מאופיאטים קורה בזמן שהחולה מורדם ולא נמצא בהכרה. מידת חסימת הקולטנים הדרושה תלויה ברמת התלות החולה. ראוי לציין, כי דבר זה הופך את בעיית הכמיהה או הדחף ללא רלוונטית כאשר החולה חוזר להכרה.

מאז 1992, ד"ר וייסמן וצוותו הובילו את המאבק במגיפת האופיואידים העולמית. במשך יותר מ-30 שנה, הם חלקו את המומחיות שלהם בטיפול ב-ANR עבור תלות באופיואידים עם ממשלות וארגוני בריאות מכל רחבי העולם.

גמילה מאופיאטים - שאלות ותשובות

גמילה מאופיאטים חשובה מאוד במטרה להחזיר את הגוף למצבו הקודם, ללא התלות הפיזית והנפשית בחומרים הכימיים. עד לא מזמן, תהליך הגמילה היה כרוך בהופעת תסמיני גמילה המתרחשים כמספר שעות לאחר הפסקת הנטילה האחרונה של האופיאט, והם כוללים הפרעות שינה, הזעת יתר, שלשולים, עלייה בלחץ דם וקצב הלב, רעידות שרירים, פרנויות, הקאות ועוד. למרבה המזל, כיום ניתן להימנע מאותם תסמינים וזאת באמצעות טיפול ה-ANR. טיפול רפואי הינו מהיר, אפקטיבי ואנושי. למעשה הטיפול מתבצע בהרדמה מלאה של המטופל, כך שאין שום תחושה של תסמינים וסבל כלשהו. כאשר המטופל מתעורר הוא למעשה כבר גמול לגמרי וחסום לכל השפעה של נרקוטיקה.
בימינו כבר ניתן לעבור גמילה מאופיאטים בהרדמה ובפיקוח צוות רפואי מלא, ולמעשה על זה בדיוק מתבסס טיפול ה-.ANR הטיפול כולל הרדמת המטופל למספר שעות, תוך שהוא מקבל חומר הגורם לניקוי הסם מקולטני האופאיטים במוח, דבר המאפשר חזרה למסלול התקין באופן מיידי וגמילה מהירה. יתרונות הטיפול כוללים גמילה מהסם במהירות וסיום התלות, ללא הופעת תסמיני גמילה. המטופל למעשה נרדם ומתעורר כאשר הוא חופשי מהתלות וחסום לכל השפעה של חומרים אופיאטים, ללא תחושות כמיהה או סבל גופני כלשהו.
לאורך זמן רב התפיסה הרווחת לגבי התמכרות לאופיאטים הייתה שמדובר במעין מחלה כרונית, בה יש לטפל לאורך זמן, במיוחד בהיבטים הנפשיים שלה. ד"ר וייסמן וצוותו, מאז תחילת שנות ה-90 ועד היום, כבר נושאים את הבשורה על כך שישנה דרך טובה יותר להתייחס לטיפול בהתמכרות לאופיאטים באמצעות הסתכלות רפואית נטו. משום שכך הדבר, טיפול רפואי מתאים הגורם לניקוי מהיר של הגוף מהחומר והסרת התלות בו, הוא זה הנדרש לגמילה מוצלחת, מהירה וסופית. בשיטת ה-ANR הדבר מתבצע ביעילות רבה בהרדמה מלאה, וזה הופך את תסמיני הגמילה ללא רלוונטיים. למעשה, מדובר על מהפכה של ממש בתחום הטיפול בהתמכרויות, ואנו מזמינים גם אתכם לנסות את הטיפול ולהיגמל.
גמילה בשיטת ה-ANR נחשבת להליך בטוח ביותר כיוון שבשיטה זו הגמילה מתבצעת בצורה שאינה מודעת, תחת תנאי הרדמה מלאה, ובהשגחה של צוות רפואי מקצועי ומיומן. הגוף מתנקה מהחומר הממכר באופן מיידי, אך המטופל אינו מרגיש דבר, ולכן תסמיני הגמילה חולפים ללא גרימת סבל. לעומת זאת, שיטת הגמילה הקלאסית אינה מאפשרת זאת, והיא אורכת זמן רב, מאחר והיא מתבצעת על ידי ירידה הדרגתית במינון, הגורמת למטופל סבל רב בשל הכמיהה הרבה שלו לצריכת האופיאטים, מה שפעמים רבות מידי גורם לו לחזור ולהשתמש, "ליפול", תוך כדי שהוא משתמש במנות גבוהות עוד יותר, ובמקרים מסויימים מגיע לרמה של מינון יתר קטלני.
בעוד שבשיטה הקלאסית הגמילה אורכת מספר חודשים ואף שנים, שיטת ה-ANR מצליחה לעשות זאת תוך מספר שעות בודדות, כאשר ניתן לומר כי תהליך גמילה מאופיאטים בשיטה זו נמשך כ-24 שעות בערך. ביום הטיפול, המטופל עובר סדרת בדיקות רפואיות, שיחה עם הרופא המטפל והרופא המרדים, ניטור מדדים נדרשים והכנה לקראת ההרדמה. הגמילה עצמה מתרחשת תחת תנאי הרדמה מלאה לפרק זמן של עד 6 שעות בלבד, כאשר בסיומן המטופל מתעורר גמול לחלוטין מהאופיאטים. לאחר התאוששות קלה, המטופל נמצא בהשגחה למשך הלילה, ומשתחרר בבוקר שלמחרת עם הנחיות לתמיכה נפשית במטרה שלא להיקלע לסיטואציה זו בעתיד.