שיכוך כאבים בעזרת תרופות לחולי קוליטיס

קוליטיס כיבית או Ulcerative Colitis, היא מחלה דלקתית כרונית של המעי הגס. מטופלים שמאובחנים עם קוליטיס יכולים לסבול משורה ארוכה של סימפטומים הקשורים למערכת העיכול, כאשר כמעט תמיד הסימפטום המרכזי מבחינתם יהיה כאב בטן משמעותי ומתמשך, עם התקפים שיכולים לארוך ימים שלמים של כאב. אפשר להבין מדוע, אם כך, יש מי שפונה לטיפול באמצעות אופיאטים עבור כאבים של קוליטיס. יחד עם זאת,  זהו טיפול מסוכן ולא יעיל במצבים אלה, והוא מוביל לא פעם להתמכרות ולצורך בגמילה.

מחלת קוליטיס מהי?

קוליטיס כיבית, שמוכרת לרוב פשוט בתור קוליטיס, היא מחלה דלקתית כרונית המשתייכת לקבוצת המחלות הדלקתיות הכרוניות של מערכת העיכול (IBD). מנגנון המחלה אינו מובן באופן מלא, אך ידוע כי מדובר במחלה אוטואימונית, דהיינו מחלה בה מערכת החיסון תוקפת את הגוף באופן כרוני. קוליטיס היא לא מחלה נדירה, ובישראל יש כמה אלפי מטופלים שמאובחנים עם קוליטיס.

קוליטיס תסמינים

קוליטיס היא מחלה התקפית – ישנן תקופות בהן אין התקפים כלל, ומנגד יכולים להיות שבועות שלמים של התקפים חריפים עם דלקת לכל אורך המעי הגס. בשלב דלקתי זה יש במצבי קוליטיס תסמינים רבים המתרכזים במערכת העיכול:

• שלשול משמעותי ומתמשך, לרוב מלווה בדם.
  • כאבי בטן, שיכולים להגיע עד רמת כאב גבוהה.
  • ירידה במשקל.
  • אובדן תיאבון חלקי או מלא.
  • חולשה, לרוב בשל אנמיה שנוצרת בשל אובדן דם בשלשול.
  • תסמינים נלווים במערכות אחרות – פריחות עוריות, דלקות פרקים, תסמינים נוירולוגיים.

קוליטיס כיבית – טיפול משמעותי וארוך טווח

הטיפול במחלה מורכבת וכרונית כמו מחלת קוליטיס הוא טיפול מתמשך ומורכב. הכולל תרופות שאיתן המטופל צריך ללמוד לחיות ולהתנהל ביום-יום. זאת במטרה להאריך ככל הניתן את זמני הרגיעה, ולצמצם ולשכך ככל הניתן את מצבי ההתקף.

אצל מטופלי קוליטיס טיפול יכול גם להשתנות ולהתקדם ככל שהמחלה מתקדמת, עם קווים תרופתיים נוספים. בסופו של דבר, יתכן אפילו צורך בניתוח שבו יסירו את החלק המודלק במעי.

התרופות הכרוניות לטיפול בקוליטיס הן בעיקרון תרופות שמדכאות את מערכת החיסון, שכן פעולת יתר של מערכת החיסון היא זו שגורמת לדלקת הכרונית של הקוליטיס. תרופות מסוג ASA-5 הן קו הטיפול הראשון בקוליטיס, ואחריהן ניתן גם לטפל באמצעות סטרואידים ובאמצעות תרופה מדכאת חיסון מוכרת בשם אימורן. טיפולים ביולוגיים ומעכבי JAK הם קו הטיפול העדכני והמתקדם ביותר. הטיפולים הללו יכולים לסייע בטיפול בהתקפי המחלה וכך גם בשיכוך הכאבים – וזו הפעולה המרכזית של הסטרואידים, למשל. על כן, לא נהוג להשתמש בתרופות משככות כאבים אחרות בהתקפי קוליטיס, אלא במצבים קיצוניים.

שיכוך כאבים- לא מומלץ ואף אסור בקוליטיס

אופיאטים נמנים על משככי הכאב המוכרים והחזקים ביותר שנמצאים בשימוש רפואי היום, ביניהם תרופות כמו פרקוסט או פנטניל שנמצאות בשימוש נרחב ברחבי העולם. עם זאת, שימוש באופיאטים הוא לחלוטין לא מומלץ ואפילו אסור עבור חולי קוליטיס. אופיאטים, בפני עצמם, יכולים להוביל לסימפטומים שליליים עבור חולי קוליטיס, כשהם פוגעים בתנועתיות של המעי ומאטים את זמן ההחלמה שלו. מלבד זאת, כמובן ששימוש כרוני בהם לשיכוך כאבים במחלה כמו קוליטיס, יוביל עד מהרה להתמכרות לאופיאטים.

איך להתמודד עם התמכרות לאופיאטים?

חולי קוליטיס שסובלים גם מהתמכרות לאופיאטים, נמצאים במצב רפואי מורכב מאוד, עם מספר מוקדים שפוגעים בבריאותם ואיכות חייהם כתוצאה ממחלתם הבסיסית ומההתמכרות גם יחד.

במצב זה חייבים לפנות לטיפול מתקדם ואיכותי של גמילה מאופיאטים – וזהו בדיוק טיפול ה-ANR שמוצע על  ידי המרפאה של ד"ר אנדרה וייסמן. פנו אלינו בשביל להכיר את הטיפול טוב יותר, ולהבין כיצד תוכלו להיגמל מאופיאטים במהירות ולטפל בקוליטיס ובכאבים שלו בצורה בריאה ואפקטיבית יותר.