פיברומיאלגיה – התלות בטיפול וההתמכרות

פיברומיאלגיה

פיברומיאלגיה היא תסמונת רפואית שמתאפיינת בכאב כרוני. מדובר באבחנה חדשה יחסית, ועם התקדמות המחקר אודותיה וההבנה שלה, מאובחנים יותר ויותר מטופלים (ובעיקר מטופלות) בפיברומיאלגיה. משום שמדובר בתסמונת הקשורה לכאב, ישנם מקרים בהם מטופלים מקבלים טיפול באמצעות חומרים אופיאטים. חשוב להבין מהי בדיוק רמת היעילות של אופיואידים עבור פיברומיאלגיה, מהם הסיכונים בטיפול מסוג זה, ולבסוף גם מה עושים במצב של התמכרות.

מהי פיברומיאלגיה?

פיברומיאלגיה, או בעברית דאבת, היא תסמונת רב מערכתית, שמתאפיינת בעיקר בכאבים כרוניים, לרוב בנקודות אופייניות, בשילוב של עייפות כרונית ותסמינים נוספים. מדובר בתסמונת שתוקפת נשים יותר מגברים (בהיקף של 2:1), ויתכן גם שזו הסיבה שלקח זמן יחסית רב לאפיין ולהגדיר אותה. היא נכנסה לספרות הרפואית באופן פורמלי רק בתחילת שנות ה-90, והמחקר אודותיה היום הוא עדיין ראשוני יחסית. עם זאת, בהחלט ניתן לזהות אצל חולי פיברומיאלגיה תסמינים אופייניים ומובהקים, וגם הטיפול בתסמונת הולך ונהיה יעיל יותר עם כל שנה שעוברת.

פיברומיאלגיה תסמינים

ישנם שני תסמינים עיקריים שמסייעים באבחון של פיברומיאלגיה. עם זאת, בתור התחלה חשוב להבין שבמקרים רבים פיברומיאלגיה תהיה אבחנה שבשלילה. כלומר, רק לאחר ששוללים סיבות אחרות לכאבים הכרוניים ובעיות השינה, מתחילים לחשוד ולאפיין פיברומיאלגיה (שאין לה סימנים בהדמיה או בבדיקת דם).

התסמינים האופייניים הם:
1. כאבים בשישה מתוך תשעה אזורים אופייניים: ראש, בית חזה, גב עליון, גב תחתון, בטן, יד ימין ויד שמאל (באזור חיבור הזרוע והאמה), רגל ימין ורגל שמאל (באזור הירך הקדמית). הכאבים חייבים להופיע לאורך שלושה חודשים לפחות, ולהופיע לסירוגין או באופן רצוף. כפי שניתן להבין, לא בכל מצב של כאבי רגליים פיברומיאלגיה תעלה כחשודה, וכך גם בכאבי ראש ובכאבים כרוניים בכל אזור אחר, אלא רק בשילוב אזורים שונים, לאורך שלושה חודשים, ובנקודות אופייניות.
2. בעיות שינה ברמה בינונית עד קשה ו/או עייפות כרונית לאורך שלושה חודשים לפחות.

פיברומיאלגיה טיפול

ראשית, חשוב להבין שאין עבור פיברומיאלגיה טיפול שיכול להעלים את התסמונת לחלוטין, אלא רק לאזן את הכאב ולשלוט בו היטב. הטיפול בעל היעילות הגבוהה ביותר הוא שיפור אורחות חיים הכולל פעילות גופנית ואימוני כוח, וישנה יעילות מסוימת גם לטיפולים תרופתיים (בנוגדי דיכאון וחרדה, וכן טיפולים אלטרנטיביים). תרופות נוגדות כאב ודלקת, באופן כללי, אינן נחשבות ליעילות לטיפול בפיברומיאלגיה, אם כי זה לא אומר שלא מנסים לטפל בתסמונת באמצעותן, למרבה הצער.

האם אופיאטים יעילים עבור פיברומיאלגיה קשה?

תרופות אופיאטיות, שהן תרופות חזקות מאוד וממכרות מאוד לטיפול בכאבים בינוניים עד קשים מאוד, אינם נחשבים כיעילים לטיפול במצבי פיברומיאלגיה ככלל ועבור פיברומיאלגיה קשה בפרט. עם זאת, מומחי כאב והתמכרויות רואים לא פעם מטופלים שמגיעים למצבי התמכרות לאופיאטים כשהכאבים הראשוניים שלהם היו כאבי פיברומיאלגיה. במצבים כאלה יתכן שתהיה יעילות התחלתית מסוימת בשיכוך הכאב. לאחר מכן, במרבית המקרים, לא רק שתהיה חזרה של הכאבים, אלא שיופיעו גם תסמינים פיזיולוגיים נוספים הקשורים לצריכת האופיאטים והתפתחות תלות בהם.

כיצד מתמודדים עם ההתמכרות לאופיאטים?

קיים עבור מטופלים המגיעים למצבי התמכרות לאופיאטים בשל כאבי פיברומיאלגיה טיפול חדשני עבור גמילה מאופיאטים. טיפול זה, שהולך וצובר פופולריות בישראל ובעולם כולו, הינו  טיפול ה-ANR אותו פיתח ומלמד ברחבי העולם ד"ר אנדרה וייסמן. הטיפול כולל מתן פתרון תרופתי למקור הפיזיולוגי של תופעת ההתמכרות, המתבטא ביצירת תעלות האופיאטים החדשות במערכת העצבים המרכזית, וזאת על ידי חסימה שלהן ונטרול התלות הפיזית בחומר התרופתי. כך, מטופלי פיברומיאלגיה שעשויים לסבול מהתמכרות לחומרים אופיאטים כמו פרקוסט או פנטניל, יכולים להגיע לגמילה מלאה ולטפל בפיברומיאלגיה באמצעים נכונים יותר וממכרים פחות.