מחלת קרוהן וסיכוני ההתמכרות

קרוהן היא מחלה מורכבת וכרונית של מערכת העיכול, המאופיינת בדלקות חוזרות שהולכות ומחריפות לאורך זמן, וכוללת סימפטומים רבים ופגיעה משמעותית באיכות חיי הסובלים ממנה. חולי קרוהן זקוקים לרוב לפתרון תרופתי קבוע לאורך זמן – גם למנגנון המחלה עצמו וגם לסימפטומים שנגרמים ממנה, שביניהם קיים כמובן גם כאב. האם נכון להשתמש באופיאטים עבור שיכוך כאבים הקשורים למחלה קרוהן? מהם הסיכונים הכרוכים בכך, ומה עושים לגביהם? ריכזנו עבורכם את כל המידע החשוב.

רקע כללי על מחלת קרוהן

מחלת קרוהן משתייכת לקבוצת מחלות המעי הדלקתיות הכוללת גם את הקוליטיס. בניגוד לדלקות אחרות במערכת העיכול, קרוהן אינה מחלה חולפת – מדובר במחלה כרונית איתה מתמודדים המטופלים שמאובחנים בה לכל אורך חייהם. מטופל שמאובחן עם קרוהן, יידרש לטיפול וניטור קבוע, ולא פעם גם לניתוחים ולדיכוי חיסוני על מנת לצמצם את התקדמות המחלה והנזקים שנגרמים ממנה. עבור מטופלים כרוניים, מהווה קרוהן מחלה שמשפיעה על כמעט כל תחום בחיים, ודורשת טיפול מדויק המתאים למצבם, עם ביקורת קבועה של רופא גסטרו מומחה. חשוב, אם כן, לדעת כיצד לטפל במחלה וכיצד לטפל גם בסימפטומים שנגרמים כתוצאה ממנה, כמו כאב.

כיצד מטפלים במצבי קרוהן וקוליטיס?

מצבים של קרוהן או של קוליטיס (קרוהן וקוליטיס דומים אך קוליטיס חמורה פחות ומוגבלת רק למעי הגס) דורשים טיפול קבוע וכרוני, שהקפדה עליו היא חלק בלתי נפרד מההתמודדות עם המחלה. בתור התחלה, ישנן המלצות לאורח חיים סביב מחלת קרוהן – הקפדה על תזונה מסוימת ודלה בשומן ותבלינים עזים, פעילות גופנית ועוד. מלבד זאת יהיה גם צורך בטיפול תרופתי כרוני עבור המחלה, לרוב עם תרופות מדכאות חיסון ממשפחות שונות, לעתים בשילוב בין השפעות של תרופות שונות. לעתים יהיה גם צורך בשינוי של תרופות או של מינונים בהתאם להתקדמות המחלה.

מבחינת סימפטומים – המחלה גורמת לסימפטומים כמו כאב, שינויים ביציאות ולפעמים גם בעיות במערכות אחרות – עור, מפרקים, עיניים ועוד. לכן, נדרש עבור קרוהן טיפול קבוע גם בסימפטומים באמצעות שיכוך כאבים ותרופות ייעודיות למערכות הנוספות שנפגעות.

חולי קרוהן וטיפול באופיאטים – לא מומלץ ואף אסור

מכיוון שכאב הוא חלק מרכזי ממחלת הקרוהן, ולעתים אף מדובר בכאב משמעותי ועז שממנו סובלים לאורך זמן, ברור מדוע תרופות אופיאטיות עשויות להיראות אטרקטיביות לטיפול בקרוהן. עם זאת, לא מדובר בטיפול מומלץ עבור חולי קרוהן, ובמקומות מסוימים אפילו אסור לטפל בכאבי קרוהן באמצעות אופיאטים. הסיבה המרכזית לכך היא שהטיפול בכאבים של קרוהן צריך להיות טיפול כרוני ויום יומי, ובהתאם לכך נדרש טיפול בכאב שמתאים לצריכה יום יומית בכמויות לא מועטות. תרופות כמו נוגדי דלקת שאינם סטרואידים (NSAIDs) או אפילו סטרואידים יכולות להתאים, אך אופיאטים כמו פנטניל למשל אינם מתאימים לסוג כזה של צריכה כלל וכלל, משום שהם עלולים להביא למצב של התמכרות תוך זמן קצר.

שימוש באופיאטים עשוי להוביל לצורך בגמילה

בשנים האחרונות גוברת המודעות לנזקים של שימוש באופיאטים ושל התמכרות לאופיאטים, שנחשבת כיום למגיפה כלל עולמית עם השפעות מרחיקות לכת על בריאות הציבור. שימוש באופיאטים כמו פרקוסט עבור טיפול במחלה כרונית כמו קרוהן אינו מומלץ בדיוק משום שהוא עשוי להוביל להתמכרות בשימוש כרוני, מצב המחייב טיפול של גמילה מאופיאטים.

שיטת טיפול ה-ANR

אם אתם או מישהו מסביבתכם הגיע למצב של התמכרות לאופיאטים, נדרש עבורו הטיפול הטוב ביותר לגמילה. כזה הוא טיפול ה-ANR, שפותח ע"י ד"ר אנדרה וייסמן, במסגרת המרפאה הייעודית שלו בתחום. טיפול מבטל את התלות הפיזית בחומר האופיואידי באמצעות קשירה ונטרול של קולטני האופיאטים במערכת העצבים, כשהמטופל מורדם ואינו סובל מההשלכות הבלתי נעימות של תהליך גמילה.

צרו קשר כדי לדעת עוד על ההתמכרות לאופיאטים בעקבות קרוהן ועל הטיפול המיטבי לגמילה.