פריצת דיסק והשימוש בתרופות

פריצת דיסק היא מצב רפואי שכיח, שהסימפטום המרכזי שלו הוא כאב ותסמינים נוירולוגיים נוספים, גם בגב אך בעיקר בחלקים אחרים של הגוף. כאבים של פריצות דיסק עשויים להביא לרמות סבל גבוהות אצל מטופלים מסוימים, ובמצב זה ישנם כאלה המחפשים פתרון תרופתי לשיכוך הכאב בדמות אופיאטים. אופיאטים, שהם משככי כאבים חזקים ביותר, אינם מומלצים לטיפול בכאבי פריצת דיסק. אצל מטופלים שמטפלים בפריצת הדיסק שלהם עם אופיאטים, יתכן שיהיה צורך בטיפולי גמילה.

מהי פריצת דיסק?

פריצת דיסק היא מצב נוירולוגי ואורתופדי שמתפתח בחוליות עמוד השדרה שלנו. החוליות, שמספקות הגנה וגמישות מבנית לחוט השדרה ולעצבים היוצאים ממנו, מחוברות זו לזו ברקמה סחוסית המכונה "דיסק בין חולייתי". פריצת דיסק היא מצב בו סיבי השריר המקיפים את הדיסק נקרעים ונפרצים, לרוב בשל עומס מתמשך או משמעותי שמופעל על השריר ועל החוליות. החומר הרך של הדיסק פורץ דרכם ומפעיל לחץ על העצבים. אותו לחץ יכול לגרום לשורה של סימפטומים שהמרכזי שבהם הוא כמובן כאב.

פריצת דיסק תסמינים

ראשית, חשוב להבין שבמצבי פריצת דיסק תסמינים לא תמיד יופיעו – ישנם לא מעט אנשים אצלם קיימת פריצת דיסק ללא כל תסמין או כאב. אצל מטופלים שסובלים מתסמינים, אלו יתפתחו בעיקר בחלקים של הגוף שמושפעים מהעצבים עליהם לוחצת הפריצה. לדוגמה, פריצות דיסק בחוליות מהן יוצאים עצבים שאחראים על עיצבוב הרגל, יגרמו לסימפטומים באותה הרגל ולעיתים גם באזור הפריצה בגב. אותם תסמינים יכללו כאב, תחושת נימול, אובדן תחושה ובמקרים קיצוניים גם חולשת שרירים או שיתוק.

לא מעט מטופלים שואלים כמה זמן נמשך התקף פריצת דיסק, אך חשוב להבין שלא מדובר לרוב במחלה התקפית, והכאבים יהיו כאבים כרוניים המופיעים באופן קבוע והדרגתי אצל הסובלים ממצב זה.

פריצת דיסק טיפול

טיפול בפריצת דיסק מתחלק לשתי אפשרויות עיקריות: גישה שמרנית וגישה ניתוחית. בשני המקרים, השאלה המרכזית שצריך לשאול היא מה מטרת הטיפול. לרוב במצבי פריצת דיסק טיפול יתמקד במטרה להקל על הכאב, למנוע החמרה ולשפר באופן הדרגתי את מצב הדיסק על ידי חיזוק השרירים העוטפים אותו. לכן, במרבית המקרים נבחר בגישה שמרנית הכוללת אימון גופני, הורדה במשקל, פיזיותרפיה וטיפול תרופתי לשיכוך הכאב.

השאלה איך להקל על כאבי פריצת דיסק היא שאלה שיש עליה מחלוקת, אך ישנה הסכמה כי לרוב עדיף לטפל עם תרופות ממשפחת ה-NSAIDs – משככי כאבים נוגדי דלקת שאינם סטרואידיים, כמו נורופן או אופטלגין.

הגישה הניתוחית, בה נוקטים רק במצבים חמורים למדי, כוללת ניתוח בו מחזירים את רקמת הדיסק למקומה, ומבצעים סגירה של האזור. אלו הם ניתוחים מורכבים שיכולה להיות גם חזרה של הפריצה בעקבותיהם, ובכל מקרה יש לנקוט בגישה השמרנית במקביל אליהם.

כאבים של פריצת דיסק ושימוש באופיאטים

כאבים של פריצת דיסק יכולים להיות עזים למדי, ולהוביל את הסובלים מהם לשימוש באופיאטים. תרופות כמו פרקוסט או פנטניל הן תרופות עוצמתיות, בעלות יכולת שיכוך כאבים משמעותית, אך הן לחלוטין אינן מומלצות לכאבי פריצת דיסק. חת הסיבות העיקריות לכך היא ששימוש באופיאטים במצבים כרוניים כמו פריצות דיסק, יכול להוביל להתמכרות לאופיאטים – מצב רפואי שהוא כמעט תמיד מורכב הרבה יותר מפריצת דיסק.

גמילה מאופיאטים בשיטת ה-ANR

אם אתם או מי מסביבתכם הגיע למצב של התמכרות לאופיאטים בשל פריצת דיסק, חשוב מאוד לפנות לאופציה מקצועית ואמינה של טיפול גמילה מאופיאטים. במרפאה של ד"ר וייסמן עושים שימוש בשיטת ה-ANR המהפכנית, לגמילה מאופיאטים על ידי נטרול הצורך הפיזיולוגי באופיאטים תחת הרדמה. השיטה הוכיחה את עצמה ברחבי העולם, ויכולה לסייע במתן פתרון מהיר והכרחי למי שמגיע למצב של התמכרות משמעותית, במקביל לכאבים הלא פשוטים של פריצת הדיסק