גמילה מתרופות

שימוש בתרופות הוא נפוץ ולעיתים הכרחי. יחד עם זאת, שימוש תדיר בתרופות עלול לגרור אחריו תופעה של התמכרות לתרופות. כאשר ישנם תסמינים של התמכרות לתרופות, יש לפעול מיד. אחת האופציות המוכרות הן טיפולי גמילה מתרופות. 

כיצד נוצרת התמכרות לתרופות? 

לאילו תרופות ניתן להתמכר? 

האם אתם בסיכון לסבול מתופעה זו? 

ומה אנו מציעים לכם?

גמילה מתרופות

גמילה מתרופות

  כיצד נוצרת התמכרות לתרופות?

התמכרות לתרופות עלולה להיווצר כאשר אדם נמצא במצב רפואי המחייב התערבות תרופתית שמטרתה להפחית את סבלו ו/או את תסמיני המחלה. הדוגמה הנפוצה ביותר של התמכרות לתרופות היא שימוש במה שמכונה אופיאטים, הכוללים תרופות משככות כאבים, תרופות הרגעה ועוד.

תרופות ממשפחת האופיאטים פועלות על מערכת האנדרופינים במוח. אופן הפעולה הוא שהגוף מייצר קולטנים במטרה לקלוט "אנדרופינים חיצוניים" המגיעים מחומרים נרקוטיים, וכך נוצרת בו כמיהה לעוד. במקרים בהם תיווצר התמכרות כתוצאה מתלות כימית גם בעקבות המלצה רפואית מקובלת, יהיה צורך בטיפול גמילה מתרופות מרשם. ראוי לשים לב לסיכון המוגבר להתרחשות התמכרות לתרופות, או התמכרות לכדורים, כאשר מעלים את המינון במטרה לשמור על השפעת התרופה, לאחר הסתגלות הגוף. 

  לאילו תרופות ניתן להתמכר?

  • תרופות אופיאטיות (נרקוטיות): מדובר למעשה במשככי כאבים. כפי שכבר הסברנו קודם לכן, תרופות אלו גורמות להגדלת כמות קולטני האנדרופינים במטרה לקלוט יותר. כך, המטופל משחרר כמויות אנדרופינים הנלחמות בכאב שהוא חש. בצורה כזאת הוא משיג רגיעה ותחושה נעימה עד כדי מצב בו הוא חש תלות בחומרים אלו. תהליך התמכרות זה דומה למקרה של התמכרות לסם הרואין.
  • תרופות הרגעה: ניטלות במצבי חרדה, אי-שקט, קשיי שינה ועוד. רופאים נותנים תרופות אלו למטופל לעיתים כחלופה לביצוע הרדמה, ומטרתן היא להרפות את שריריו ולהפחית את רמת המתח לקראת ביצוע ההליך הרפואי.
  • תרופות ממריצות (סטימולנטים): מגבירות את הגירוי המוחי. תרופות אלו מעלות את זרימת הדם למוח ובאמצעות כך גורמות לשיפור הערנות, הריכוז והאנרגיה של המטופל. דוגמה לכך הן תרופות המטפלות בהפרעות קשב וריכוז.

 כיצד נדע כי יש צורך בטיפול גמילה מתרופות?

אדם הזקוק לטיפול גמילה מתרופות עשוי להראות מספר סימנים, ביניהם:

  • נטילה ללא צורך רפואי: הסימן הבסיסי וההתחלתי ביותר הוא כאשר אדם ממשיך ליטול את התרופה גם לאחר שתוקף המלצת הרופא פג. ברוב המקרים, במצב זה כבר אין צורך רפואי, ולכן ייתכן כי מדובר על התמכרות.
  • חיזוק ההשפעה: זהו אחד הסימנים הבולטים ביותר, והוא בא לידי ביטוי כאשר האדם מרגיש צורך להגביר את השפעת התרופה. חיזוק ההשפעה יכול להיעשות באמצעות העלאת מינון התרופה ו/או באמצעות נטילת התרופה יחד עם אלכוהול או חומרים נוספים.
  • התעסקות רבה בהשגה: פעמים רבות אדם המכור לתרופות ישקיע זמן רב בהשגתן. לרוב, ניתן לראות כי אותו אדם איבד עניין בתחומים שהעסיקו אותו לפני ההתמכרות, ויעדיף לעסוק בקניית התרופות במקום. הקנייה יכולה להיות גם בדרכים לא חוקיות כמו זיוף מרשם, פנייה לשוק השחור ועוד.

  האם אתם נמצאים בסיכון מוגבר להתרחשות התמכרות לכדורים?

חלק מהאנשים זקוקים לטיפול גמילה מכדורים תרופתיים כתוצאה מתהליך כימי הנגרם עקב הגברת קולטני האנדרופינים. גורמי סיכון נוספים העלולים להגביר את הסיכוי להתרחשות התמכרות לכדורים או התמכרות לתרופות הם:

  • קשיים נפשיים: אדם החווה קושי נפשי או אובחן עם מחלה פסיכיאטרית נמצא בסיכון מוגבר להתמכרות ולצורך בטיפול גמילה מתרופות.
  • נטייה להתמכרות: ישנם אנשים בעלי נטייה להתמכרות כדוגמת התמכרות לעישון או לסוכרים. אנשים אלו צריכים לפקח על עצמם יותר כדי לא להזדקק לטיפול גמילה מכדורים.
  • גורמים סביבתיים: אם אדם חי בסביבה בה אנשים צורכים כדורים וחומרים ממכרים בקביעות, זה עשוי להשפיע עליו בפיתוח התמכרות.
  • כדורים תרופתיים בהישג יד: במצב בו ישנם כדורים ממכרים בבית בהישג יד, עולה ההסתברות ליטול אותם גם ללא המלצה רפואית מוסמכת. ללא בקרה ראויה, עלול להתפתח מצב של התמכרות שתגרור צורך של גמילה מכדורים נרקוטין.

  גמילה מתרופות: המלצה

לפני שאתם מתחילים בביצוע טיפול תרופתי, חשוב שתהיו מודעים לנושא של התמכרות לתרופות במטרה להימנע ממצב בו יש צורך של גמילה מתרופות. ניתן לעשות זאת באמצעות הקפדה על הדברים הבאים:

  • נטילה לפי ההנחיות: נטילת התרופה בהתאם להנחיות הרופא תסייע במיקסום השפעתה ובשמירה על מינונים מאוזנים. אם אתם מגיעים לשלב בטיפול בו אתם מרגישים שהתרופה לא משפיעה עליכם כראוי, גשו מיד לרופא, ואל תשנו את המינון על דעת עצמכם.
  • הימנעות מערבוב חומרים: במקרה בו אתם נוטלים תרופה נוספת, ספרו על כך לרופא המטפל כיוון שאין לדעת למה עלול להוביל ערבוב בין תרופות. אם יש לכם הרגל של שתיית אלכוהול קבועה, חשוב מאוד לדבר על כך עם הרופא המטפל.
  • ערות לשינויים: חשוב מאוד לשים לב לכל שינוי שחל בכם מאז נטילת התרופה. התייחסו גם לשינויים פיזיולוגיים וגופניים כמו חולשה, כאבים, עייפות ועוד, ולשינויים נפשיים או כאלו הנוגעים למצב הרוח כמו לחץ ו/או אופוריה בלתי רגילה. ייתכן ששינויים אלו מעידים על פיתוח תלות בתרופה וצורך עתידי של גמילה מכדורים תרופתיים.

  תחילת הטיפול של גמילה מסמים

השלב הראשון, והקשה ביותר של גמילה מתרופות, הוא עצם ההחלטה להגיע לטיפול ולהסתייע בעזרה חיצונית. גמילה מכדורים יכולה לכלול מספר שלבים, והם משתנים בין טיפול לטיפול. בחלק משיטות טיפולי הגמילה, בעקבות הפסקה מיידית של השימוש בתרופה, המטופל עלול לחוות תסמיני גמילה מתרופות.

תסמיני גמילה שונים מכדורים תרופתיים באים לידי ביטוי בהתאם לפרמטרים שונים, והם כוללים בעיקר תסמינים פיזיים המשתנים בין אדם לאדם ובין הפסקת תרופה כזו או אחרת. התסמינים עלולים לכלול כאבים פיזיים, בחילות, סחרחורות, צינון, עייפות בלתי רגילה ועוד. כך למשל, גמילה מפרקוסט, הנמנה על משפחת האופיאטים, עשויה לכלול בחלק מהשיטות כאבי שרירים, צינון, צמרמורות ועוד. חשוב לציין, כי ישנן תרופות אשר אינן נחשבות לנרקוטיות כדוגמת טרמדקס, אשר יכולות לגרום להתמכרות.

  שיטת ההתמודדות עם תסמיני גמילה מתרופות

באופן טבעי, תסמיני גמילה מתרופות עוברים בסופו של דבר, אך זמן ההמתנה עלול להיות מייגע ומורכב. לכן, לעיתים יומלץ למטופל ליטול תרופות מסויימות. כך למשל, כשמדובר על סובוטקס, גמילה לעיתים מורכבת משלבים לא פשוטים שמטרתם להקל על המטופל. תרופה זו ידועה ביכולתה לסייע בהתמודדות עם תסמיני גמילה מתרופות וממלאת את החוסר שהתרופה הממכרת יצרה בזמן הגמילה ממנה.

  גמילה מתרופות: ההיבט הרגשי

באופן טבעי, תסמיני גמילה מתרופות עוברים בסופו של דבר, אך זמן ההמתנה עלול להיות מייגע ומורכב. לכן, לעיתים יומלץ למטופל ליטול תרופות מסויימות. כך למשל, כשמדובר על סובוטקס, גמילה לעיתים מורכבת משלבים לא פשוטים שמטרתם להקל על המטופל. תרופה זו ידועה ביכולתה לסייע בהתמודדות עם תסמיני גמילה מתרופות וממלאת את החוסר שהתרופה הממכרת יצרה בזמן הגמילה ממנה.

  מה אנחנו מציעים? שיטת טיפול גמילה מתרופות: ANR

שיטת ANR מיועדת לביצוע גמילה מתרופות אופיאטיות כמו טרמדול. שיטה זו שאנו מציעים, מובילה להסרת תלות הגוף בתרופה באמצעות וויסות מנגנון עצבי במערכת האנדרופינית במטרה לטפל בכמיהה לאנדרופינים. בשיטת ה-ANR האדם מקבל תרופה בשם "נלטרקסון" החוסמת את הקולטנים העודפים שנוצרו. הטיפול מתבצע תחת הליך רפואי מבוקר והרדמה של 6-4 שעות. בזמן ההרדמה, האדם לא יחוש את הסבל שבגמילה. לאחר סיום ההרדמה, כשהאדם יתעורר, גופו לא יזדקק יותר לתרופה האופיאטית, וזאת כיוון שהמערכת האנדרופינית חזרה לכמות הקולטנים הייעודית. חשוב להבהיר, כי למרות ההיבט הנפשי שיש בתהליכי גמילה מתרופות נרקוטיות קונבנציונליים, התמכרות היא אינה
מחלת נפש, אלא עניין רפואי הניתן לטיפול באמצעות הרפואה.

גמילה מתרופות: סיכום

גם אדם שהחל בהליך רפואי מקובל וסטנדרטי עלול למצוא עצמו מפתח התמכרות לחומרים מסוכנים כדוגמת תרופות. יש לכך פתרון, ואנו מציעים לכם את שיטת ה-ANR לטיפול בנושא התמכרות לתרופות כדוגמת פנטניל. חשוב לשים לב בהקדם האם מופיעים סימנים מחשידים להתמכרות שתוביל לצורך בתהליך גמילה מתרופות. אם הבחנתם בשינוי כלשהו ו/או בהשפעה לא שגרתית, יש לפנות לסיוע אל מרכז גמילה מתרופות מרשם. ראוי לציין כי אנו מבצעים תהליכי גמילה נוספים כדוגמת גמילה מאופיאטים.

ד"ר אנדרה וייסמן
ד"ר אנדרה וייסמן

ד"ר וייסמן זיהה את השורשים הביולוגיים של התלות באופיואידים, מאז הוא טיפל בהצלחה ביותר מ-24,000 חולים ברחבי העולם הנאבקים בהתמכרות לאופיואידים. לאורך הקריירה שלו, הוא הרצה וחינך אנשי מקצוע בתחום הבריאות בעשרות מדינות ברחבי העולם עד היום.